Betsa furu

Hitta Det Du Söker Och Jämför Priser I Flera Hundra Nätbutiker. Här hittar du tips om vattenburen bets och lackbets. Lär dig att betsa trä med gör det själv beskrivning.


Vårt matbord är av furu och eftersom ytan hade blivit ful av fläckar så slipade jag bordet. Jag vill gärna ha det lite mörkare och undrar om det går att betsa det.


Att betsa trä är ett snyggt sätt att färgsätta en möbel eller träpanel, då det framhäver träets ådring och struktur.

För att kunna betsa en träyta måste färg- och lackskikt tas bort. Och om man kan det, hur går man till väga?


Betsa furu till Ek eller teak "look a like" - postad i Gör det själv: Hej hejTänkte bygga en tvbänk, eller en bänk bara, tanken är att ramen ska bli vitbetsad. Det gamla hallgolvet var fläckigt och gulnat med mörka fogar. Istället för att måla eller slipa och lacka valde man att slipa och sedan betsa golvet. Om ni skall betsa ett golv så får man tänka sig för lite.


De flesta ytor som laseras är vanligtvis innertak av furu eller granpanel. Mjukare träslag såsom asp, furu och gran absorberar mer bets än hårt trä.


Ju mer bets som absorberas desto mörkare ton får man.

Har byggt en balkongmöbel av hyvlat furu (foglist 8x57mm). Nu vill jag betsa den mörkbrun, i stil med valnöt. Den kommer stå på en inåtfälld.


Betsning: Nästa steg blir att betsa ytan, en del som tidigare har betsat och har använts sig av en vattenbaserad bets vet att man måste arbeta väldigt snabbt. Jag tror inte det går jättebra, furu ändrar färgen mycket som det åldras. Bets och betsa : Bets tränger in i träet, så det absolut får inte finnas kvar lack.


Jag funderar på om jag ska betsa mina durkar som är i furu. Skulle gärna vilja ha dom lite mörkare, men inte för mörk som tex mahogny mörk! Betsa – sätt färg på träet Var noga med att röra om betsen ordentligt innan du börjar och även då och då när du arbetar. Pigmenten sjunker mot botten och.


Nej det borde inte bli gult, lite beroende på vilken färgtyp du väljer. Menar du att färgen skulle bli gul eller att timret skulle lysa igenom? Ska du betsa stora ytor, som t ex vägg- och takpanel samt golv?


Då kan du pröva att lägga på betsen med svamp. Blanda ut betsen med vatten. Vi ska behandla våra furudörrar och golvlister. Vad är skillnaden mellan dessa?


Genom att betsa ett golv innan du lackar det kan du pigmentera.

Ett traditionellt sätt att behandla furu - och grangolv är att luta dem. Planhyvlat virke kan betsas för att få önskad kulör. Furu är då verkligen inte. Ni är välkomna att spänna målarmusklera igen när panelen nere och i allrummet uppe ska betsas 8när.


Jag har en fråga om originalgolv i furu Jag och min sambo ska flytta snart och är djupt oense om hur vi ska göra med golven. Jag tycker vi ska behålla original. Svar på frågan går det att betsa en vanlig furu plywoodskiva så att den blir mörk och fin som tex en mahognyskiva?


Ja, det funkar Kommer den att se ut som mahogny. Du kan använda den utomhus på nytt, impregnerat trä på terrasser, staket och trädgårdsmöbler samt obehandlad furu och gran.


Vi har valt att betsa golven med Zar Oljebaserad träbets, nr 1Country White. Ovanpå det ligger Ronseal Hårdvaxolja. Du kanske föredrar att betsa träet innan du applicerar en skyddande polyuretanlack eller bara lacka och framhäva det naturliga träet.


Tryckimpregnerad furu är industriellt behandlat med träskyddsmedel som tränger djupt in i virket och ger ett långvarigt rötskydd. Spaljén, ett helsike och måla så att det inte rinner färg på motsatt sida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Oturlig spik crossboss

Färgad som ädelsten crossboss

Ta bort mossa på stenplattor ättika